DRAFT LAW ON INTRODUCTION OF AMENDMENTS AND ADDITIONS TO ARTICLE 6 AND ARTICLE 11 OF THE LAW OF UKRAINE “ON VALUE ADDED TAX”
Номер, дата реєстрації: | 2312 від 16.10.2002 |
Сесія реєстрації: | 2 сесія IV скликання |
Суб’єкт законодавчої ініціативи: | Народний депутат України |
Ініціатор(и) законопроекту: | Черновецький Л.М. IV скликання |
Авторський колектив | |
Головний комітет: | Комітет з питань фінансів і банківської діяльності |
Інші комітети: | Комітет з питань бюджету |
Текст законопроекту та супровідні документи: |
Проект Закону 14.10.2002 |
Документи, пов’язані із роботою: |
Висновок Головного науково-експертного управління 03.02.2003 |
Проходження законопроекту
Останній стан: | Відхилено та знято з розгляду |
Останній етап проходження: | Знято з розгляду (01.07.2004) |
Зв’язані законопроекти
Номер реєстрацiї | 2312/П |
Дата реєстрацiї | 05.02.2003 |
Назва законопроекту | Проект Постанови про відхилення проекту Закону України про внесення змін і доповнень до статей 6 та 11 Закону України “Про податок на додану вартість” |
ВИСНОВОК
на проект Закону про внесення змін і доповнень до статей 6 та 11 Закону України “Про податок на додану вартість”
Законопроектом пропонується зменшити ставку податку на додану вартість з 20 до 0,01% та встановити мораторій на зміну розміру цього податку впродовж 5-ти річного періоду.
Управління підтверджує свою позицію, що саме суттєве зменшення податкового тиску залишається одним з важелів виходу економіки з кризи, подолання її тіньового сектору, а відтак і поповнення доходів бюджету.
Разом із тим, зазначимо, що податок на додану вартість виступає одним з найбільших джерел формування доходної частини Державного бюджету України на 2003 рік (надходження цього податку заплановані у сумі 13,6 млрд. грн., або 27,2% загальних доходів). Суттєве скорочення надходжень від податку на додану вартість призведе, зокрема, до зриву фінансування видатків по його бюджетному відшкодуванню, а також по формуванню дотацій вирівнювання, оскільки відповідно до ст. 43 Закону України “Про Державний бюджет України на 2003 рік” податок на додану вартість включено до доходів загального фонду Державного бюджету України, за рахунок яких здійснюється перерахування цих дотацій. Це, у свою чергу, призведе до необхідності скорочення цілої низки важливих соціальних програм, передусім тих, що реалізуються на регіональному рівні.
Подані документи не містять розрахунків щодо можливих втрат бюджету та реальних джерел їх покриття, як це вимагається ст. 27 Бюджетного кодексу України.
Зазначимо, що відповідно до ст. 27 Бюджетного кодексу України законопроект має бути направлений Міністерству фінансів України для експертного висновку щодо визначення вартісної величини впливу на доходну чи видаткову частину бюджетів та для пропозицій щодо доцільності їх прийняття, можливості та терміну набрання ним чинності.
Звертаємо увагу, що на сьогодні у Верховній Раді України знаходиться законопроект реєстр. №1277-1 про внесення змін до Закону України “Про податок на додану вартість”, прийнятий у першому читанні. Вважаємо доцільним при підготовці даного законопроекту на друге читання розглянути можливість зниження ставки податку на додану вартість хоча б до 15%.
Керівник Управління | А.Мацюк |
Вик.: С.О.Гудзинський, тел. 255-40-47
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Закону України “Про внесення змін і доповнень до статей 6 та 11 Закону України “Про податок на додану вартість”
Чинна редакція
Пропонована редакція
Підпункт 6.1.1 пункту 6.1 статті 6 “Ставки податку”6.1.1. Податок становить 20 відсотків бази оподаткування, визначеною статтею 4 цього Закону, та додається до ціни товарів (робіт, послуг). | Підпункт 6.1.1 пункту 6.1 статті 6 “Ставки податку”6.1.1. Податок становить 0,01 відсотку бази оподаткування, визначеною статтею 4 цього Закону, та додається до ціни товарів (робіт, послуг). |
Пункт 11.1 статті 11 “Прикінцеві положення”11.1. Закон України “Про податок на додану вартість” набирає чинності з 1 липня 1997 року. | Пункт 11.1 статті 11 “Прикінцеві положення”Частина друга: Розмір податку, встановлений підпунктом 6.1.1 пункту 6.1 статті 6 цього Закону, не підлягає зміні протягом п`яти років. |
Народний депутат України
Л.Черновецький
Пояснювальна записка
до проекту Закону України “Про внесення змін і доповнень до статей 6 та 11 Закону України “Про податок на додану вартість”
10 жовтня цього року я повернувся зі Сполучених Штатів Америки, де зробив багато сімейних покупок. Я можу собі це дозволити тому, що є першим за часом „офіційним” мільйонером в Україні. Я хочу, щоб мої колеги у Верховній Раді України достовірно знали: у США, самій багатій країні світу, де самий знедолений жебрак чи „бомж”, отримує від суспільства і держави допомогу, що за своїм розміром мінімум вдвічі перевищую заробітну плату Прем’єр-міністра п’ятдесятимільйонної європейської держави України, податок на додану вартість відсутній зовсім.
Так, свого часу, коли економіка Сполучених Штатів зіткнулася з перевиробництвом товарів, в країні був введений такий податок. Але коли ці обставини минули, від податку на додану вартість одразу і рішуче відмовилися.
На жаль, загальновідомо, що основною причиною тяжкого економічного стану України та її народу є непомірні податки, нестабільність податкового законодавства. Про „затоварювання” українського ринку взагалі не йдеться…
Безприпинна податкова „революція”, конфіскаційний характер податкового законодавства тягнуть за собою щоденне банкрутство десятків підприємств. Розумніші йдуть „у тінь”, ризикують своєю долею, коштами родин. Таким чином постійно скорочується число суб`єктів господарської діяльності, які здійснюють платежі до бюджету. І процес цей набирає катастрофічних масштабів.
Економіка України все глибше відходить у затінок, корупція та казнокрадство набирають силу, а зубожіння громадян стає подалі нестерпним.
Вихід з ситуації, що склалася, можливий тільки в застосуванні досвіду розвинутих країн. Цей досвід свідчить про швидкий економічний зріст при зниженні ставок податкообкладання. Сьогодні цілком очевидним є той факт, що рівень життя в країнах з ліберальним податкообкладанням у 2-3 рази вище, ніж в країнах, де ставки податку високі. Ця тенденція спостерігається навіть у Європі, в країнах з розвинутою економікою та однаковими стартовими умовами у розвитку виробництва. Наприклад, у Франції та Італії, де податок на добавлену вартість відповідає українському, рівень життя більше ніж в два рази(!), нижче, ніж у Швейцарії та США, де ПДВ практично відсутній.
Можна привести ще цілий ряд характерних прикладів із світової практики, які загальновідомі та переконують у правильності запропонованого висновку.
На наш погляд, оригінальність (достойність) та основна ідея, запропонованого законопроекту полягає в тому, що він не змінює Закон про ПДВ в цілому і не подовжує податкову „революцію”. Мова йде про просте зменшення до 0,01 відсотків з двадцяти головного – грабіжницького податку – податку на добавлену вартість.
Як це вплине на наповнення бюджету? На першому етапі – до 8 місяців – негативно. До бюджету будуть надходити у декілька разів менше коштів від головного його джерела – ПДВ. Однак, пропорційно зростуть надходження від другого за розміром джерела – податку на прибуток. І все ж таки збитки бюджету спочатку будуть величезні! Але вже на другому етапі – з 9-го по 24-й місяці почнеться бурхливий економічний зріст.
Якщо вірити статистиці, до 80 відсотків українських підприємств повністю або майже не сплачують податки, рятуючись від розорення. Отже, не менш половини з них увійдуть до лона законослухняності вже у перші 6-8 місяців дії нових умов податкообкладання. Тому приблизно у два рази збільшаться надходження ПДВ, в 3-4 рази збільшаться надходження до державного бюджету від податку на прибуток та інших податків і зборів. Вже через рік ситуація суттєво зміниться: різко зросте інвестиційна активність суб`єктів господарської діяльності, відкриються нові підприємства, запрацюють заводи, фабрики тощо.
З вісімдесятивідсоткового тіньового обігу у затінку залишаться не більш 10%, тобто трохи більше, ніж в країнах з усталеною економікою.
На жаль, не можна навіть приблизно оцінити втрати та прибутки бюджету в перший період дії запропонованого закону. Будь-які намагання зробити це – профанація, псевдоекономічне шарлатанство.
Однак, необхідність в прийнятті такого закону очевидна, тому що ніякими іншими методами, крім пониження податкового гніту, підняти економіку України неможливо. Про це свідчить десятирічна практика.
Одночасно з цим законом необхідно буде прийняти цілий ряд законів, які скоротять видатки бюджету, започаткують жорсткий контроль з боку Верховної Ради України за витрачанням бюджетних коштів виконавчою владою. Нарешті, треба буде прийняти Податковий кодекс – кодекс „з людським обличчям”.
Супутними цьому законопроекту, наприклад, могли б бути проекти законів про:
1) заборону закупівлі Урядом та підлеглими йому органами виконавчої влади висококоштовних імпортних транспорту, меблів, побутової техніки;
2) обов`язковий тендер на придбання та одержання будь-яких товарів або послуг;
3) заборону створення бюджетними органами або державними організаціями банків, страхових та інших фінансових компаній;
4) заборону видачі Урядом гарантій юридичним особам всіх форм власності тощо.
Подібні заходи значно полегшать введення в дію запропонованого закону, тому що значно скоротять видатки бюджету у перший – самий болісний період, коли прибутки бюджету тимчасово знизяться. Однак, ці заходи ніяк не повинні пов`язуватися з нашим рішенням про якнайбистріше введення запропонованого законопроекту, тому що зволікання в цьому питанні, як кажуть, смерті подібно.
Пропонується також пункт 11.1 Закону України „Про податок на додану вартість” доповнити частиною другою такого змісту: „Розмір податку, встановлений підпунктом 6.11 статті 6 цього Закону, не підлягає зміні протягом п`яти років”. Саме стабільність законодавства у такій делікатній сфері, як оподаткування, буде мати рішуче значення, тому що дасть виробнику впевненість та можливість безперешкодно розвивати виробництво.
Я подавав Верховній Раді України минулих скликань законопроекти аналогічного змісту (вони не були розглянуті). Ці законопроекти були розглянуті Науково-експертним управліннямм Верховної Ради України (наприклад, висновок від 16.09.97 № 686\16). Цитуємо: „Законодавча пропозиція, подана народним депутатом Л.Черновецьким, заслуговує на увагу, оскільки саме суттєве зменшення податкового тиску залишається одним з важелів виходу економіки із кризи, подолання її тіньового сектору, а значить і поповнення державного бюджету”. В той же час Науково-експертне управління запропонувало також зробити до законопроекту необхідні розрахунки. Ми в змозі зробити такі розрахунки, але чітко усвідомлюємо, що жоден варіант таких розрахунків не буде стовідсотково достовірним. Тут потрібен мужній крок, який принесе тільки перемогу.
З усією відповідальністю можу стверджувати – в разі прийняття запропонованого законопроекту ця подія за своїми реальними наслідками в історії країни стане не менш епохальною подією, ніж прийняття Конституції України. Вперше держава продекларує припинення стану війни відносно виробника, а виробник в умовах миру з державою почне нарешті працювати та сплачувати економічно виправдані податки.
Народний депутат України Л.Черновецький
Закон України
“Про внесення змін і доповнень до статей 6 та 11 Закону України “Про податок на додану вартість”
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є :
1. Підпункт 6.1.1 пункту 6.1 статті 6 Закону України “Про податок на додану вартість” (ВВР, 1997, № 21, ст. 156; № 37) викласти у такій редакції:
“6.1.1. Податок становить 0,01 відсотків бази оподаткування, визначеної статтею 4 цього Закону, та додається до ціни товарів (робіт, послуг).
2. Пункт 11.1 статті 11 доповнити частиною другою такого змісту:
“Розмір податку, встановлений підпунктом 6.1.1 пункту 6.1 статті 6 цього Закону не підлягає зміні протягом п`яти років”.
Частину другу пункту 11.1 статті 11 вважати частиною третьою зазначеного пункту.
Проект вноситься народним депутатом України
Л.М.Черновецьким (в\о 212)